Expertises
Kwaliteitsmanagement
Kwaliteit blijven optimaliseren.
We zijn ervan overtuigd dat zorginstellingen met een goed geborgd kwaliteitsmanagementsysteem beter in staat zijn om kwaliteitsvolle zorg te verlenen en te optimaliseren.
Sturing
Kwaliteit is niet iets op zich. Wanneer kwaliteit niet door iedereen gedragen en nagestreefd wordt, zal je dienstverlening ook niet optimaal zijn. Kwaliteit moet leven in een organisatie. Iedereen moet betrokken worden in de kwaliteitswerking. Het start is in het gedachtengoed van het hoogste tot het laagste niveau. Kwaliteit moet geconcretiseerd staan in de missie en strategie van de organisatie en vertaald zijn naar SMART doelstellingen. Dit legt een onverbrekelijke link met het kwaliteitsopvolgsysteem op alle niveaus in de organisatie.
- Specifiek
- Meetbaar: link met de kwaliteitsmethodieken
- Aanvaardbaar
- Realistisch
- Tijdsgebonden
Om alles in goede banen te leiden, heb je een coördinator nodig. Deze persoon moet op de verschillende organisatieniveaus een rol kunnen en mogen spelen en gesteund wordt in de opvolging van de kwaliteit binnen de organisatie door het bestuur, de directie, de leidinggevenden en de medewerkers op de werkvloer.
Willen verbeteren
Naast sturing van kwaliteit, is het belangrijk om rekening te houden met de cultuur in de organisatie. Kan er open gecommuniceerd worden, durven we feedback geven, mogen we fouten maken, wordt er naar ons geluisterd… of zijn er kiezelstenen in de schoen door gebeurtenissen in het verleden? Willen is een belangrijk ingrediënt voor een professionele en goedwerkende kwaliteitswerking.
Aan de slag
Verbeterinitiatieven identificeren
Welke kwaliteitsmethodiek (bouwstenen van kwaliteit) we gebruiken is organisatieafhankelijk. Voor de één is de PRI (Prospectieve risicoanalyse) een geschikt instrument, voor de ander is het uitvoeren van een interne audit beter. Het hangt van vele factoren af. Belangrijk is dat je verschillende bouwstenen combineert om tot goede, betrouwbare en objectieve gegevens te komen. Bepaal dit samen met je team om gedragenheid te creëren en dan samen aan de slag te kunnen gaan met verbeterinitiatieven. Welke methodieken stellen we voor? Wanneer je betrouwbare gegevens hebt verzameld, kan je samen aan de slag.
Verbeterinitiatieven implementeren
Maak een onderscheid tussen quick-wins, verbeteracties en projecten. Niet alles vraagt evenveel voorbereiding, geld en tijd. Zorg dat de verbeterinitiatieven die je onderneemt opgevolgd en geëvalueerd worden. Er is niks zo frustrerend dan te beginnen aan iets en het nooit af te maken.
Verbeterinitiatieven communiceren
Zorg daarnaast ook voor een visueel verhaal. Maak je kwaliteitswerking visueel zodat het voor mensen herkenbaar is. Het is voor elke medewerker belangrijk te weten wat de doelstellingen zijn, hoe ze aantoonbaar goed zijn en waar er gestreefd wordt naar verbeteren. Iedereen wil op zijn werk het gevoel hebben dat hij goed bezig is en bijdraait tot een groter geheel.
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
- Begeleiding in het bepalen van kwaliteit als strategische prioriteit
- De huidige kwaliteitswerking in kaart brengen en adviezen formuleren
- Een duurzame kwaliteitsstructuur en pragmatisch kwaliteitsbeleid uittekenen
- Een kwaliteitskader selecteren, uitwerken en implementeren
- Een kwaliteitscultuur creëren en borgen
- Leidinggevenden coachen over kwaliteit
- Tools adviseren om de kwaliteitswerking te ondersteunen
- Opleidingen geven in kader van kwaliteit
- Tijdelijke invulling van functies als kwaliteitscoördinator, kwaliteitsmanager, projectcoördinator,…
- Het uitwerken en implementeren van kwaliteitsmethodieken (bouwstenen van kwaliteit)
- Het ontwikkelen van dashboards om te kunnen sturen op data vanuit de bouwstenen
- Het uitwerken of herwerken van het kwaliteitshandboek
samenwerken
Eens praten? Je kan er enkel bij winnen.
Wij zijn ervan overtuigd dat we samen kunnen zorgen voor betere zorg. Contacteer ons voor een eerste vrijblijvend gesprek.